Отличеният с „Кристална лира“ спектакъл на балета „Дон Кихот“ на Старозагорската опера на 25 юли

Държавна опера-Стара Загора ще представи на 25 юли от 21 часа на Античен форум „Августа Траяна“ своята впечатляваща постановка на балета „Дон Кихот“ от Лудвиг Минкус. Балетът на Държавна опера-Стара Загора получи престижната награда на Съюза на българските музикални и танцови дейци и Cantus Firmus „Кристална лира“ за спектакъла на балета „Дон Кихот“, чиято премиера бе на 27 ноември 2018 година в Стара Загора. На 18 юли с тази постановка бе официциалното откриване на петото издание на Летния сезон на българските оперни театри „Сцена на вековете-2020“ във Велико Търново.

„Дон Кихот“ е  пищен спектакъл, създаден в духа на голямата балетна традиция, носещ в себе си пулса на новото време.  Той е сред върховите постижения на класическия танц. В постановката на Старозагорската опера Аршак Галумян – премиер солист на Щатсбалет-Берлин, внася хореографска свежест и оригинален режисьорски прочит, като обогатява и визуалното възприятие с много театрални, дори кинематографиччни изразни средства. Художник на декора и великолепните костюми е италианецът Салваторе Русо.

В спектакъла на балета „Дон Кихот“ участва цялата многонационална балетна трупа на Държавна опера-Стара Загора, която през последните творчески сезони бележи изумителен скок в своето професионално израстване. Постиженията на младата трупа под ръководството на примабалерината и педагог Силвия Томова са високо оценени от професионалната критика, от познавачите и от зрителите във всички точки на България. На 25 юли в ролите на Китри и Базил зрителите ще имат възможността да аплодират примабалерината и носителка на „Кристална лира“ Анелия Димитрова и очарователния солист Фиорди Лоха от Албания, Александър Желев ще бъде в ролята на Дон Кихот, а Калин Любенов ще дебютира в ролята на Санчо Панса. В останалите колоритни роли ще танцуват Фредерико Пинто /Еспада/, Мартина Префетто /Мерседес/, Клара Пла Ферер /Повелителка на дриадите/, Тсао Ю Чен/Амур/, Ромина Славова /циганка/, Франческо Бориело /циганин/, Паскуале Казели и Сторм Норис /солисти фламенко/, Станко Танев /Гамаш/, Зорница Петрова и Елени Марку /двойка приятелки/, Паскуале Казели и Ивайло Янев /двойка приятели/ и др.

През 1869г. Петипа замисля нов балет по мотиви от романа на Сервантес „Дон Кихот” – история, която неведнъж е оживявала на сцена. Още през 18 век в много европейски театри били поставяни балети под това заглавие по музика на различни композитори. Но в тях не се използвал сюжета на знаменития роман, а добавените новели, които разказват за сватбата на Камачо /във френските версии Гамаш/ и любовта на Китри и Базил. Петипа също се възползвал от този сюжет. Музиката била написана бързо от австрийския композитор от чешки произход Лудвиг Минкус и на 14 декември 1869 година се е състояла премиерата на комедийния балетен спектакъл на сцената на Московския Болшой театър. През 1871 година за постановката в столичния Каменен театър Петипа прави нова редакция.

Мариус Петипа е пътешествал много в различни градове на Испания, успял е да долови духа и традициите на танцовия фолклор на тази страна и след това да ги претвори на сцената в тяхното разнообразие и неповторимост. Големият майстор създава колоритен празничен спектакъл, изпълнен с радост и веселие и завинаги записва своя балет „Дон Кихот” в графата на шедьоврите на балетната класика.

„Дон Кихот“ на Аршак Галумян – хореограф

„За мен като хореограф „Дон Кихот” е първото голямо класическо заглавие, което поставям и съм щастлив, че това се случва точно в Стара Загора! Всеки голям оперен театър, какъвто в момента е и Старозагорската опера, разраснала се много в последните няколко години, трябва да има в репертоара си това заглавие.Танцьорите са страхотни и свършиха много и много добра работа. В хореографията си съм заложил много хумористични сцени, така че представлението да не е само за възрастни, а да е интересно и за деца и младежи. Много е важно спектакълът да бъде увлекателен за младата публика. „Дон Кихот” е първият балет, който съм гледал като дете и е първият балет, в който участвах още като ученик в балетното училище. Публиката ще види и ще преживее празник, който се случва на сцената. А самата постановката се надявам да се превърне в празник и за целия град.”

Аршак Галумян е роден в Армения. Завършва балетното си образование в Ереван и в балетното училище към Балета на Хамбург. Като танцьор е лауреат на престижния балетен конкурс в Лозана. Дългогодишен солист е на Щатсбалет, Берлин. В репертоара му влизат спектакли от почти всички световни колоси на хореографското майсторство като Джон Ноймайер, Иржи Килиян, Уилям Форсайт, Начо Дуато, Джером Робинс, Баланчин, Анжелин Прейокай, Орхад Нахарин, Джон КранкоЖан Кристоф Мейлот и др. През последните години Аршак Галумян работи и като хореограф. Неговата хореография „M.U.S.A.“ е създадена за Щатсбалет в Берлин през 2017 г.

Салваторе Русо, сценограф и костюмограф

Балетът се нарича „Дон Кихот“, но историята не повтаря сюжета на Сервантес. Дон Кихот тръгва на път, но в балета се разказва за неговия сън, на площад в Севиля.  Главна е любовната история между Китри и Базил. Костюмите трябва да пресъздават времето на  1600 г., но са видени през филтъра на 1800 г. Само няколко от костюмите „са в епохата“, както се казва – на Дулсинея, на Дон Кихот, на Санчо Панса, донякъде и на Гамаш. Останалите костюми може да се каже „са родени“ в неговото въображение, от неговия, на Дон Кихот, сън. В съня си той вижда Дулсинея, но като се събужда, съзира че това е всъщност Китри. Последното действие не е в двореца на Гамаш, а е както е било на премиерата в Мариинския театър в Санкт Петербург /14 декември 1871 г./ и костюмите са неоромантични, цветни, ярки, събуждат хубаво настроение.

ДОН КИХОТ – видео

Отзиви за постановката на балета „Дон Кихот“

„На балетния небосклон блесна нова звезда

Премиерата на балета „Дон Кихот“ в Старозагорската опера

Младите и талантливи танцьори от балета на Държавна опера-Стара Загора, под ръководството на харизматичния артдиректор Силвия Томова, развълнуваха публиката в разпродадената зала на театъра със своята изключителна енергия и с красотата на танца си.

Едно ГОЛЯМО БРАВО! Новата постановка бе направена от Аршак Галумян. Той запази най-доброто от старата класическа традиция и  го трансформира с хореографския си талант в живо, изпълнено с хумор и вълнуващо представление.“

Написа непосредствено след премиерата на спектакъла Александър Шпак – балетист на Щатсбалет-Берлин, мениджър BalletEntertainment Company

„За премиерата на  „Дон Кихот“ на балета на Старозагорската опера, не може да се разказва. Просто няма достатъчно суперлативи. Трябва да се преживее. Да се препълнят очите и душите с красота, багри, радост и възторзи, възхита от таланта на толкова всеотдайни надарени свише артисти, дошли от целия свят, за да правят високо изкуство. Поклон и благодарност към постановъчния екип и всичките над 50 балетисти. Към всички зад сцената, зад кулисите, хората в ателиетата и студията, сътворили тази блестяща постановка.

Блестящите костюми на Салваторе Русо бяха ушити от майсторите на шивашко ателие, ръководено от Мария Христова. Нека споменем само няколко цифри, само за костюмите, които грабнаха очите на зрителите: 147 са специално ушитите костюми за постановката на „Дон Кихот“ – 91 от тях са дамски, а само за солистките са 12. Изработени са 10 костюма за фламенкото, 12 – за сегидиля, 16 – за Дриадите в съня на рицаря; 24 са пачките и 7 за придворните дами и кралицата.  56 са мъжките костюми: 12 са за солистите , 10 за фламенко, 12 – за сегидиля, по 10 -за тореадори и цигани, 2 за китаристи. 38 са направените шапки, 16 – корони, 12 диадеми. Използвани за изработване на костюмите са 1560 м плат – коприна, кадифе, тюл, трико, шифон и др., а 3300 м. за отишли за ресни, златни шевици, дантели, ширити и пр.“

Цитиран от Държавна Опера Стара Загора.